Amarok 4x4 camper

Deze Amarok roadtrip camper is een echte twoseater Ongeschikt dus voor gezinnen met kinderen. De 4×4 camper is gemaakt en bedacht voor hem of haar en zijn of haar metgezel om een (echte) reis mee te maken. Dit hoeft vanzelfsprekend niet een hele wereldreis (kan wel) te worden maar Georgië of IJsland zijn bijvoorbeeld prima bereikbare bestemmingen. Waar een gewone pickup kan komen brengt deze 4×4 camper jou en je kompaan ook.

Door de grote vaste gas en watertank en de zonnepanelen kan er lang zonder voorzieningen worden verbleven. Het watergebruik wordt vooral bepaald hoe vaak en hoe lang er wordt gedoucht. Er kan in totaal 50 liter vers water, verdeeld over de boiler en de vaste watertank, worden meegenomen. Het (verbrandings)toilet verbruikt geen water maar alleen gas, wat de vaste gastank in ruime mate (ca. 24 kg) bevat. ledverlichting staat garant voor een gering stroomverbruik wat door de zonnepanelen overdag meestal zal worden gecompenseerd. Kortom zijn bij de meeste reizen de enige zorgen op tijd water en diesel in te nemen.

De 4×4 camper wordt gebouwd op basis van een single cab, four wheel drive (4 motion), Volkswagen Amarok. Dit type is uitgerust met een 140 of 180 pk 4 cilinder dieselmotor. De uitvoering met 140 pk motor wordt in Nederland (elektronisch) getuned naar 180 pk. Verder zijn er uitvoeringen met automaat of handgeschakelde 6-bak. De auto’s worden jong gebruikt en met weinig kilometers op de teller van officiële Volkswagen dealerbedrijven uit het buitenland geïmporteerd. Er is hierdoor een betrouwbare garantie op de gereden kilometers en staat van het voertuig.
In Nederland worden de auto’s RDW gekeurd en van een nieuw Nederlands (camper) kenteken voorzien. Hierbij wordt ook de eventueel nog verschuldigde BPM belasting voldaan.

De linkjes op deze pagina verwijzen naar de originele VW folder VW Amarok brochure en prijslijst VW Amarok uitvoeringen en accessoires waar alle bijzonderheden m.b.t. de auto zijn op te zoeken.

De auto is voor dit doel erg geschikt waardoor het de moeite waard is deze voertuigen apart te importeren. De cabine bijvoorbeeld is achter de stoelen ruim genoeg om plaats te bieden aan een tafel met twee stoelen. Doordat de cabine wat langer is dan bij vergelijkbare voertuigen steekt de alkoof niet hinderlijk over de voorruit. Doordat de opbouw goed midden op het voertuig past, is er een uitstekende gewichtsverdeling. Dit komt de rijeigenschappen en het rijcomfort zeer ten goede.

Voordat de nieuwe camperopbouw kan worden geplaatst wordt de laadbak van de auto gedemonteerd. Vervolgens wordt een aluminium hulpchassis aangebracht om een vlakke sterke ondergrond te verkrijgen om de opbouw op te monteren. Voordat de opbouw op het onderstel komt wordt eerst de vaste gastank en de reservewiel ophanging gemonteerd.
Om het laadvermogen te verhogen (ca. 200 kg) worden t.p.v. de bladveren van de achteras extra luchtveren gemonteerd, van het type en merk VB-SemiAir. De luchtbalgen zijn uitgevoerd in een tweekamersysteem waardoor deze links en rechts afzonderlijk van elkaar kunnen worden afgesteld. Bij ongelijkmatige belading kan hierdoor het voertuig toch waterpas worden gesteld. Voor de werking van het systeem wordt in het voertuig een aparte compressor met manometers en schakelaars geplaatst.
Omdat de opbouw van de camper iets breder is worden de originele VW spiegels vervangen voor elektrisch verstelbare Clear-view spiegels.
Ook wordt een relais op het contactslot ingebouwd voor het automatisch inklappen van het eventueel bij het wegrijden vergeten niet ingeklapte trapje van de camper.

De roadtrip camper wordt geleverd met een APK keuring niet ouder dan 3 maanden en Bovag garantie.

NB:

De 4×4 camper is geschikt en erop gemaakt om ook in onverharde omstandigheden te rijden. Echter; condities die te vergelijken zijn met de rally Paris-Dakar moeten vermeden worden en vallen buiten het bestek van het product.